Karacabey Meltem Gazetesi
 » 
Müzik İle Sınırları Zorlamak
a aa
16 Haziran 2019 1:50
Canan Ekinci Yılmaz
Canan Ekinci Yılmaz Müzik İle Sınırları Zorlamak

Salona biraz erken girip de yerime oturduğumda minikler provadaydılar. 12 kız ve 1 erkekten oluşan DMD Dr. Parkan Sanlıkol Çocuk Korosu, gözlerini şefleri Sude Temizkan’dan ayırmadan seslendirecekleri parçaların üzerinden geçiyorlardı. İçleri kıpır kıpır, kıyafetleri ışıl ışıl, çocukluklarının tüm güzelliği ile salonda bulunan ailelerinin ve tüm izleyicilerin karşısına çıkmaya hazırdılar.

Bursa Kent Konseyi Müzik Eğitim Çalışma Grubu katkılarıyla Merinos Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleşen ‘Bahar Konseri’nin ilk bölümünde Dünya Müziği Derneği (DMD) korolarının, ikinci bölümünde de gecenin konuğu olan A Capella Boğaziçi grubunun performansını izleyecektik.

Açılış konuşmasının ardından sırasıyla “DMD Dr. Parkan Sanlıkol Çocuk Korosu” Uludağ Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencisi Sude Temizkan şefliğinde, “DMD Gençlik Korosu” Uludağ Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı mezunu Minanur Balcan şefliğinde, “DMD Oda Korosu” aynı zamanda DMD’nin de Başkanı olan koro eğitmeni Levent Sezginşefliğinde, “DMD Karma Koro” da U.Ü. Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı (şan-koro) doktor öğretim üyesi Dr. Gülnihal Gül şefliğinde sahne aldılar. Piyano eşlik Mert Bozdemir, keman eşlik Gökçe Aksoy, tef Özkan Akgün’e ait idi. 
İlk bölümde toplamda 15 eser seslendirildi. 

DMD Gençlik Korosu

Ve 10 dakika ara!
Gelin bu on dakikalık arada Dünya Müziği Derneği’nden bahsedelim hemen.

DÜNYA MÜZİĞİ DERNEĞİ
Dünya Müziği Derneği kuruluş yılı olarak 2009 senesi belirtilse de derneğin temelleri 1994 senesinde Prof. Murat Çizakça tarafından kurulan “Çizakça Çok Sesli Oda Korosu” ile atılmış. Koro yönetimini 1996 senesinde Leyla Çizakça, Parkan Sanlıkol ve Sezan Kaya üstlenerek Bursa’da çok sesli müziğin yaygınlaşması için gönüllü çalışmalara başlamışlar. 2002 senesinde Çizakça okullarının kapanması üzerine Nilüfer Belediyesi’nde “Nilüfer-Çizakça Çok Sesli Korosu” olarak çalışmalarını sürdüren koronun sponsorluğunu 2006 yılında koristlerin üstlenmesi ile topluluk “Dünya Müzik Dostları” grubu adı altında çalışmalarına devam etmiş. Eylül 2009 tarihinde Dr. Hüseyin Parkan Sanlıkol önderliğinde, koristlerle birlikte “Dünya Müziği Derneği – DMD” kurulmuş. Daha sonra DMD Çocuk ve Gençlik Korolarının da eklenmesi ile dernek çatısı altında yer alan koro sayısı üçe çıkmış. DMD Gençlik Korosu’nun yeniden yapılanmasıyla birlikte DMD Oda Korosu kurulmuş ve koro sayısı dört olmuş. 
DMD, Bursa Bölge Devlet Senfoni Orkestrası, Zeki Müren Güzel Sanatlar Lisesi, Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı ve Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü gibi Bursa’da müzik eğitimi veren tüm kurumlarla iletişim halinde. Dernek 2010 yılından itibaren Bursa Kent Konseyi’nin desteği ile (hayranlıkla izlediğim) Bursa Ulusal Piyano Günleri’ni düzenliyor.
Ha bir de, DMD koroları korist alımlarını eylül ayında yapıyor.

Enstrümanları Sesleri 
On dakikalık aranın ardından ikinci bölümde sahneye A Capella Boğaziçi grubu seslendirdiği parçalarla hepimizi kendilerine hayran bıraktı. Fidayda’dan Sarı Gelin’e, Makedonya’dan Karadeniz’e, Endülüs’e, Kürdilihicazkâr Longa ile İstanbul’a, zaman yolculuğunda 70’lere, 90’lara derken baş döndüren bir konsere imza attılar.

A Capella Boğaziçi

Eve geldiğimde A Capella Boğaziçi’nin internet sitesine girdim. Bu çocuklar kimdi, bu grup nasıl oluşmuştu, neler yapıyorlardı hepsini öğrendim.
Canan Özgür, Cansın Hazan Bayrak, Fehmi Cesur Özdemir, Recep Gül ve Ali Göktürk’ten oluşan A Capella Boğaziçi, “İnsan sesinin sınırlarını zorluyoruz!” diyordu yaptıkları müzik için. Çünkü onlar enstrüman olarak sadece seslerini kullanıyorlardı.

A CAPELLA BOĞAZİÇİ
2002 yılında Boğaziçi Üniversitesi’nde içlerinde halen grubun üyesi olan Ali Göktürk ve Recep Gül’ün de bulunduğu 5 yetenekli solist tarafından kurulan A Capella Boğaziçi, İstanbul Müzik Festivali Genç Caz Yarışması’nda seçilmesiyle profesyonel müzik hayatına başlamış. Grup, 2005 yılında Kerem Görsev prodüktörlüğünde ilk albümünü çıkarmış ve DMC etiketiyle yayınlanan bu albümde, a capella caz alanında Türkiye’de bir ilki gerçekleştirmiş. 2002-2005 yılları arasında Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde sayısız konser veren grup, 2005 yılında DMC Jazz Label altında Tori Amos, Charlie Haden, Dianne Reeves, Elvis Castello ve Kerem Görsev gibi dünya yıldızlarının da içinde yer aldığı 12. Uluslararası İstanbul Jazz Festivali albümünde de yer almış. 2012 yılında Fazıl Say ile yepyeni, sıra dışı ve müzik çevrelerinde merak uyandıran bir işbirliği içerisine giren grup, Fazıl Say’ın bestelerinin Recep Gül imzalı a capella düzenlemelerinden oluşan yeni albümleri Eurasian Tales’i Equinox etiketiyle Ocak 2014’te müzikseverlerin beğenisine sunmuş ve büyük beğeni toplamış. 2016 yılında Lenovo’nun “İlham Veren Yıldızlar” ödülüne layık görülen grup, 2017’de Andante’nin her yıl düzenlediği Donizetti Klasik Müzik Ödülleri’nde “Yılın Vokal Topluluğu” dalında aday gösterilmiş. Klasik müzik ve cazın yanı sıra popüler müzik alanında da adını duyuran grup, sosyal medyada yayımladığı “Türk Pop Tarihi” video serisiyle büyük başarı yakalamış. Sosyal medyada yayımlanan videoları 30 milyondan fazla izlenen grup, başta YouTubeFacebook veInstagram olmak üzere çeşitli sosyal medya platformlarında on binlerce takipçi kazanmış. 
Birkaç yıl önce yayınladıkları videolara bakınca, 3 erkek vokalin sabit kaldığını, kadın vokallerin zaman içinde farklılaştığını gördüm.
Şu andaki ekibin kimler olduğuna bakalım şimdi.

Ali Göktürk, Canan Özgür, Recep Gül, Cansın Hazan Bayrak, Fehmi Cesur Özdemir

Sadece BEŞ kişi
Soprano, Canan Özgür Robert Kolej’den mezun olmuş, Boğaziçi Üniversitesi Kimya Mühendisliği lisans ve araştırma görevlisi olarak Boğaziçi Üniversitesi Hesaplamalı Bilimler ve Mühendislik yüksek lisans programını ve İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı şan sertifika ve master programını tamamlamış, tezi için Prof. Güzin Gürel’le çalışmış, Erasmus ile İtalya’da “Aşk İksiri” operasında rol almış, solist olarak Karl Jenkins “Stabat Mater” Türkiye prömiyerinde ve Recep Gül’ün bestelediği “Mübadele” eserinin Türkiye prömiyerinde sahne almış. Elan İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı opera doktora programında Prof. Şebnem Ünal’la çalışıyor. Biruni Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak “Ses ve Solunum Fizyolojisi” derslerini veriyor, SANSEV Minikler Korosu şefliğini ve Gürcü Sanat Evi Korosu’nun şan eğitmenliğini yapıyor. Diğer bir projesi olan Eurosanatolias’la da performanslarını sürdürüyor ve Koro Kültürü Derneği’nin yönetim kurulu üyesi.

Alto, Cansın Hazan Bayrak müziğe ilkokulla beraber çocuk korolarında başlamış, bu dönemde piyano eğitimi de almaya başlamış ve lisede gençlik korolarına katılmış, 2008’de Bornova Anadolu Lisesi’nden mezun olmuş ve İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Opera bölümünü kazanmış, Şan eğitimini Prof. Şebnem Ünal’dan almış, 2014’te konservatuvardan mezun olmuş. Konservatuvarda eğitim aldığı süre boyunca ve sonrasında pek çok projede yer almış, halen Sirene ve Nazım Hikmet Korosu ile çalışıyor. 2017’de Sirene ile katıldığı, Almanya’da gerçekleşen ve Türkiye’nin ilk kez temsil edildiği 10. Uluslararası Johannes Brahms Koro Yarışması’nda 2 kategoride altın diploma ve Çağdaş Müzik Yorumlamada Üstün Başarı ödülü kazanmış. 2018’de Sirene ile katıldığı, Almanya’da gerçekleşen 8. Uluslararası Robert Schumann Koro Yarışması’nda 2 kategoride altın diploma ve Jüri Özel Ödülü kazanmış.

Tenor&Music Director, Recep Gül, Bright Sheng, Evan Chambers, Kamran İnce, Paul Schoenfield, Pieter Snapper ile Kompozisyon çalışmış, kompozisyon yüksek lisansını İTÜ MIAM’da yapmış, eserleri ABD, İtalya, Almanya ve Türkiye’de seslendirilmiş, “Wedding of Attis” eseri Detroit Senfoni tarafından Leonard Slatkin şefliğinde seslendirilmiş ve prömiyerini Michigan Üniversitesi Senfoni Orkestrası yapmış. 2011’de Michigan Üniversitesi’nden ‘Rackham Pre-doctoral Fellowship’ ve ‘İnstitute for the Humanities – Graduate student fellowship’ burslarını kazanmış, 2015’te Çanakkale Zaferinin 100. Yılı için bestelediği “Beni Mektupsuz Bırakma” eserinin prömiyeri Bilkent Senfoni tarafından CRR’de yapılmış, 2018’de T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’nün düzenlediği Çoksesli Koro Eseri Beste Yarışması’nda 2’ncilik ödülünü kazanmış. İTÜ TMDK Kompozisyon bölümünde öğretim görevlisi ve Koro Kültürü Derneği Müzik Komisyonu Başkanı.

Baritone & Beatbox, Fehmi Cesur Özdemir NHA Müzik Bölümü’nde şan ve bas gitar eğitimi görmüş, ilki 2009’da düzenlenen KoroFest’in organizasyonunda uzun süre görev almış, 2010’da Boğaziçi Caz Korosu ile katıldığı Çin’de düzenlenen Dünya Koro Olimpiyatları’nda 3 altın diploma ödülü kazanmış ve Rezonans’ın yardımcı şefliğini üstlenmiş, 2012’de Yeditepe Üniversitesi Çoksesli Korosu’nu kurmuş. 2012’de, Avrupa Korolar Federasyonu Türkiye temsilcisi olan Koro Kültürü Derneği’ni kurmuş, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı şan sertifika programında öğrenim görürken İncesaz’ın “Geçsin Günler” albümünde grupla çalışmış, 2013’te İTÜ’de şeflik yüksek lisansına kabul edilmiş, 2013’te Yeditepe Üniversitesi Kadınlar Korosu’nu kurmuş, İstanbul Avrupa Korosu ve BÜMK Klasik Müzik Korosu ile konuk şef olarak çalışmış, bir Gate Prodüksiyon projesi olan Animals Musical’ın koro eğitmenliğini üstlenmiş ve aynı müzikalde rol almış. Şu an 2017’de kurulan Yeditepe Üniversitesi Müzikal Topluluğu’nun müzik direktörlüğünü sürdürüyor. Koro Kültürü Derneği’nin yönetim kurulu üyesi, genel sekreteri ve iktisadi işletmesinin müdürü ve derneğin her yıl düzenlediği Korolar Maratonu’nun genel koordinatörü.

Bass, Ali Göktürk 6 yaşında İstanbul Devlet Konservatuarı piyano bölümüne kabul edilmiş, 1999’da Boğaziçi Üniversitesi Matematik Bölümü’nü kazanmış ve Caz Korosu’na katılmış, bir dönem sonunda koronun şefi olmuş ve aynı yıl Halıcı Midi Beste Yarışması’nda ikinci olmuş, 2005’te Brown Üniversitesi Matematik yüksek lisansına kabul almış ve 2011’de de doktorasını tamamlamış. Koç Üniversitesi’nde öğretim görevlisi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde okutman olarak Matematik dersleri vermiş. Alkera ve Milenyum gruplarının klavyecisi olmasının yanında, iOS tabanlı cihazlar için müzik uygulamaları üzerinde çalışıyor. Bu uygulamalar arasında 2018’de piyasaya sürdüğü ve müzik grupları için performanslarda MIDI arayüzlü tüm enstrümanları tek merkezden kontrol etmeyi sağlayan KeyStage adlı iPad programı mevcut. 

Hiçbir başarı tesadüf değildir!
DMD Korolarının olsun, A Capella Boğaziçi’nin olsun, sahnede görünenin ardında yatan hikâyelerine bakınca, “Hiçbir başarı tesadüf değildir!” diyor insan. Baş koyulan yolda sabır ve emekle sürüp giden bir çalışma, daima yeniliklerle gelişen, büyüyen ekipler, sadece kendi kabuğunda kalan değil, dünyaya açılan, sadece kendi içinde değil, uluslararası düzeyde onaylanan çalışmalar, akademik bilgi ve müzik sevdasının aşkla yoğrulması. 
Ve tüm bu yoğrulmanın sonucu olarak alkışlar, alkışlar, alkışlar…
****
Bundan 25 yıl önce temelleri atılan Bursa’nın ilk çok sesli korosunun son 5 yıldır neredeyse hiçbir konserini kaçırmamış bir izleyici olarak, bir yandan geçmişte kalan 20 yıla hayıflanıp, bir yandan da zararın neresinden dönülse kârdır diyerek ve kaçan 20 yılı telafi etmek isteyerek DMD’nin konserlerini kaçırmamaya gayret ediyorum.

Giden zaman geri gelmese de, geçmiş mazi, gelecek hayal olsa da, bugünü, yani şimdiki zamanı zamanında yaşayıp, hoşça geçen anların hakkını veriyorum. 
İstiyorum ki daha fazla insan Bursa’nın ilk çok sesli korosu ile tanışsın ve DMD’nin hiçbir konserini kaçırmasın.
Kaçıranlar için Facebook sayfamdaki DMD&A CAPELLA BOĞAZİÇİ albümünde fotoğraflar ve videolar mevcut. 

DMD Koro Şefleri, Fethiye Sanlıkol, Bursa Kent Konseyi Genel Sekreteri Murat Başlar, A Capella Boğaziçi

ÇOK SESLİLİK!
Çok sesli müziğin bir felsefesi olduğunu, çok sesli müziği söylerken de dinlerken de insanın beyninin sınırlarının zorlandığını, hep bir ağızdan ama farklı seslerle bir melodi oluşturmanın, melodiyi kendi sesinde seslendirirken diğer sesleri de duymanın, farklı sesler duymana rağmen kendi sesini kaybetmemenin bir hüner olduğunu bilmek ve dinlerken ona göre dinlemek lâzım. 
Tek kafadan çıkan tek ses ile değil, çok kafadan çıkan çok ses ile tek ses olabilmeyi bilmek lâzım.
Tıpkı bir orkestra gibi…
****
Çok sesli müzik üzerine daha derinlemesine bilgilenmek isterseniz, Indigodergisi.com‘da konu üzerine yazılmış gayet güzel bir yazıyla baş başa bırakmak isterim sizleri. Buyrun okuyun:
Çok Sesli Müzik Nedir?

Bu habere hiç yorum yapılmamış.

GÜNÜN HABERLERİ

EN ÇOK OKUNANLAR